Examenbesprekingen 23 en 27 mei

De examenbesprekingen voor maatschappijkunde en maatschappijwetenschappen vinden plaats op de Uithof (Utrecht Science Park). We raden u aan om met het OV te komen.

De examenbespreking havo is op donderdag 23 mei in het Marinus Ruppertgebouw, inloop vanaf 16 uur. De besprekingen beginnen om 16.15 uur. Eindtijd: 17.45 uur.

Examenbesprekingen vmbo en vwo zijn op maandag 27 mei op Bolognalaan 101. Inloop vanaf 16 uur. De besprekingen beginnen om 16.15 uur. Eindtijd: 17.45 uur.

U kunt u aanmelden door een mail te sturen naar secretaris@nvlm.nl. U ontvangt dan het zaalnummer waar de bespreking plaats vindt.

(In een eerdere versie van dit bericht waren de locaties verwisseld. Bovenstaande locaties zijn de juiste.)

CvTE publiceert toelichting op examen maatschappijwetenschappen havo 2019

Het eerste centrale examen maatschappijwetenschappen havo dat op basis van het nieuwe examenprogramma wordt afgenomen is op 15 mei 2019. In het najaar van 2018 heeft het College voor Toetsen en Examens (CvTE) twee studiemiddagen georganiseerd over dit nieuwe examen. De informatie die het CvTE  tijdens deze middagen gedeeld heeft is nu in uitgebreide vorm opgenomen in een Toelichting op het centraal examen havo maatschappijwetenschappen 2019. Deze toelichting kan u helpen bij de voorbereiding van uw leerlingen op het centraal examen en bij de correctie.

Staatscommissie: ‘versterk positie maatschappijleer en maatschappijkunde’

De Staatscommissie parlementair stelsel pleit in haar eindrapport voor het versterken van de positie van geschiedenis en maatschappijleer/maatschappijkunde. De commissie is voorstander van een doorlopende leerlijn burgerschap, voor maatschappijleer/kunde als onderdeel van het centraal examen en tegen alleen een inspanningsverplichting voor burgerschap in het mbo. De commissie pleit voor meer lesuren maatschappijleer/kunde en is tegen het compenseren van andere vakken met het cijfer voor maatschappijleer. U vindt het eindrapport op de website van de Staatscommissie.

Advies Onderwijsraad over wetsvoorstel burgerschapsopdracht

De Onderwijsraad heeft op verzoek van het kabinet een advies uitgebracht over het (concept-) wetsvoorstel van minister Slob waarin de nieuwe burgerschapsopdracht voor het onderwijs geformuleerd wordt. De Onderwijsraad adviseert het kabinet de wet volledig op democratisch burgerschap te richten:  “Het gaat om kennis over de democratische rechtsstaat en de democratische samenleving en de spelregels die daaraan ten grondslag liggen.”  Ga naar de website van de Onderwijsraad en lees het gedegen en heldere advies.

 

Reactie NVLM op wetsvoorstel verduidelijking burgerschapsopdracht

De NVLM is positief over het wetsvoorstel waarmee minister Slob de algemene burgerschapsopdracht aan scholen wil aanscherpen. Het NVLM-bestuur vindt het nu voorliggende voorstel een grote verbetering ten opzichte van de huidige wet. Tegelijkertijd ziet de NVLM twee mogelijkheden tot aanscherping van het wetsvoorstel. U vindt onze volledige reactie in de brief die door de NVLM aan minister Slob gestuurd is.

Examenbesprekingen 2018

Ook dit jaar organiseert de NVLM weer examenbesprekingen in Utrecht. Hieronder een overzicht van de data en tijden:

23 mei 2018 – examenbespreking vwo (regulier en pilot) – start: 15:30 uur tot ca. 17:15 uur
28 mei 2018 – examenbespreking vmbo (gl/tl) – start: 15:30 uur tot ca. 17:15 uur
29 mei 2018 – examenbespreking havo (regulier en pilot) – start: 15:30 uur tot ca. 17:15 uur

Locatie: Vergadercentrum Vredenburg 19, 3511 BB Utrecht
U kunt zich aanmelden voor een of meerdere besprekingen bij riemerbouwmeester@nvlm.nl.

Update Curriculum.nu

Tot 25 april kon iedereen feedback geven op de eerste tussenproducten van Curriculum.nu: de conceptvisies. De NVLM heeft gereageerd op de conceptvisies van de ontwikkelteams Burgerschap en Mens & Maatschappij. Daarnaast schreven we samen met de andere betrokken vakverenigingen (aardrijkskunde, economie, filosofie en geschiedenis) een brief aan het ontwikkelteam Mens & Maatschappij. In deze brief benadrukken de vakverenigingen dat de kracht van bestaande vakken uitgangspunt moet zijn van het ontwikkelteam. Samenhang kan op verschillende manieren worden bereikt door de perspectieven van onze vakken te combineren, maar een verplicht samengaan van vakken in een leergebied achten wij onwenselijk en in tegenspraak met de politieke besluitvorming die aan Curriculum.nu vooraf ging.

In onze eigen feedback op de conceptvisie Mens & Maatschappij benoemen wij enkele pluspunten in de conceptvisie: het formuleren van verschillende perspectieven op de complexe en veranderende wereld en de wens om de buitenwereld in te gaan en de buitenwereld de school in brengen. Als minpunt zien we dat de maatschappijwetenschappelijke (sociologische en politicologische) invalshoek nog onvoldoende herkenbaar is in de conceptvisie Mens & Maatschappij.

De NVLM heeft ook uitgebreid gereageerd op de conceptvisie van het ontwikkelteam Burgerschap. Wij zijn blij met de aandacht voor een doorlopende leerlijn burgerschap, maar geven in onze reactie ook aan dat de conceptvisie soms meer over persoonsvorming dan over burgerschapsvorming lijkt te gaan. We vragen om een duidelijker onderscheid tussen dat wat aan de school is (identiteitsontwikkeling) en dat wat in een landelijk curriculum zou moeten worden vastgelegd: kennis en vaardigheden om te kunnen participeren in de democratische rechtsstaat en – in aansluiting op het pamflet van Bram Eidhof– een aantal doelen waarover brede consensus bestaat in de Nederlandse samenleving.