Leerlabs Onderwijs2032

Eind januari werd het adviesrapport van Platform Onderwijs2032 gepresenteerd. De volgende stap is de vorming van zogenaamde leerlabs om de visie van het Platform te vertalen naar een concreet ontwerp voor toekomstgericht onderwijs. In een leerlab worden ervaringen uitgewisseld, oplossingen bedacht, voorbeelden in kaart gebracht en voorstellen voor landelijke uitwerking getest op haalbaarheid en uitvoerbaarheid. Docenten kunnen zich aanmelden om een bijdrage te leveren aan één of meerdere leerlabs, bijvoorbeeld het leerlab ‘Burgerschap’ of het leerlab ‘Mens en Maatschappij’. U kunt meer informatie vinden op http://onsonderwijs2032.nl/doe-mee/.

Werkstukwedstrijd

Voor de tiende keer organiseert de NVLM de profielwerkstukwedstrijd maatschappijwetenschappen, waarbij leerlingen kunnen laten zien wat ze in huis hebben op maatschappijwetenschappelijk gebied.

Op de meeste scholen in Nederland zijn de examenleerlingen inmiddels druk aan het schrijven aan hun profielwerkstuk. Welke leerlingen schrijven dit jaar het beste werkstuk?

U kunt de werkstukken samen met een deelnameformulier tot en met 1 april 2016 inleveren via werkstuk@nvlm.nl.

Lokaal pimpen?

Wilt u in uw lokaal posters voor Maatschappijleer 2 of Maatschappijwetenschappen? Bestel dan via ingridfaas@nvlm.nl een set van vier posters. Voor leden zijn de posters gratis, niet-leden betalen 5 euro per set.

Certificaten voor excellente leerlingen

U kunt uw excellente leerlingen ook dit jaar weer belonen met een NVLM-certificaat voor een uitzonderlijke examenprestatie.

Voor leerlingen die een 9,0 of hoger hebben gehaald voor het Centraal Schriftelijk Eindexamen maatschappijleer II of maatschappijwetenschappen kunt u een certificaat aanvragen door een e-mail te sturen naar melissavanmelle@nvlm.nl met daarin:

  • Volledige namen en achternaam van de leerling
  • Geboortedatum van de leerling
  • Gemiddeld onafgeronde SE cijfer, het onafgeronde CE cijfer en het eindcijfer.
  • Examenniveau: maatschappijleer-2 vmbo BB of KB of GL of TL, maatschappijwetenschappen havo (regulier of pilot) of vwo (regulier of pilot)
  • Eigen naam en adres (voor bezorging certificaat)

 

De deadline voor het aanvragen van de certificaten is zaterdag 13 juni. Na de uitslag van het tweede tijdvak volgt er een tweede ronde voor de aanvraag van certificaten voor excellente resultaten bij de herkansingen.

Gefeliciteerd!

De NVLM feliciteert Rosa Juffer, Helene Pruymboom, Evalotta Wessel, Erik Korenstra, Kay Segaar, Sarah Lokenberg en Loula Keuss met hun profielwerkstukprijs!

Rosa Juffer en Helene Pruymboom (vwo)
Werkstuk: “Actie reactie: een onderzoek naar de reactie van jongeren van 12 tot 18 jaar op gewelddadige televisie.

Evalotta Wessel en Erik Korenstra (vwo)
Werkstuk: “Indoctrinatie als democratische deugd. Een filosofisch pleidooi voor politieke stellingname en het weigeren van neutraliteit binnen het onderwijs.

Kay Segaar, Sarah Lokenberg en Loula Keuss (havo)
Werkstuk: “Het conflict tussen Rusland en de Oekraïne.”

Ook de juryrapporten lezen? Bekijk www.nvlm.nl/wedstrijd.

Brief in Volkskrant 21 maart 2015

Sociologie in het voorgezet onderwijs 

Heel goed dat Pieter Lagewaard (Opinie & Debat, 19 maart) een lans breekt voor sociologie in het voortgezet onderwijs. Zijn betoog over het duiden van sociale en culturele processen had zo uit onze pen kunnen rollen. Hij heeft gelijk dat leerlingen door sociologische inzichten een breder perspectief op de samenleving krijgen. Maar Lagewaard had eerst op een paar scholen moeten gaan kijken. Op een belangrijk deel van de Nederlandse scholen wordt namelijk een vak aangeboden dat precies dat doet: sociologisch leren redeneren. Op havo en vwo heet dit vak maatschappijwetenschappen en in het vmbo maatschappijleer 2. Het zou op alle scholen een vast onderdeel van de maatschappijprofielen moeten zijn, zodat alle jongeren de complexiteit van de samenleving kunnen leren doorgronden. Er is dus nog een hoop te doen voor het kabinet, maar Lagewaard moet niet doen of het vak niet bestaat. Ook zijn veronderstelling dat maatschappijleer de grondslagen van onze samenleving kritiekloos behandelt is onjuist. Debat maakt deel uit van het DNA van maatschappijleer. Leerlingen leren kritisch naar zichzelf en onze samenleving kijken, bijvoorbeeld omdat ze zich realiseren dat hun referentiekader niet het enige mogelijke is. Dus Pieter, kom eens langs in de les!

Jan Willem Duyvendak, voorzitter Nederlandse Sociologische Vereniging (NSV)

Hans Teunissen, voorzitter Nederlandse Vereniging van Leraren Maatschappijleer (NVLM)